? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Sunday, July 26, 2009

kepada: sahabat-sahabiah

Assalamualaikum Sahabat sahabiah ana yang dirahmati Allah.. dah beberapa semester kita bersama.. jadi, sebelum mata terpejam meninggalkan lafaz yang tersimpan, ada baiknya ana reveal kan benda ni.. Ketahuilah! Kekuatan muslim itu boleh diklasifikasikan kepada 3:
1. kekuatan iman
2. kekuatan ukhwah
3. kekuatan fizikal
Kita selalu berusaha dan mencari kekuatan yang ke3 (ketenteraan, material, fizikal) untuk menentang musuh islam.. tanpa kita sedari sebenarnya kekuatan yg ke3 itu hanya akan diperoleh apabila telah kita capai 2 kekuatan utama yang sebelumnya.
=kekuatan iman=
Sedarkah ana, antum, antunna? kita slalu bergelak tawa, berehat rileks, berstudy belajar.. tapi dalam masa yg sama kita kata kita nak perangi musuh islam.. bila kita dengar kes lina joy, kita marah. bila dengar bush wat ape2, kita geram. bila dgr israel wat itu ini, kita xpuas ati.. tapi cukupkah sekadar itu? bila kita baca baru nak terasa.. pastu kita sambung kehidupan kita dengan gelak ketawa lagi, happy go lucky, dan macam2.. Di mana kekuatan iman kita? adakah hanya pada solat, puasa, pergi masjid, belajar? xdinafikan itu semua betul.. tapi, di mana keimanan kita pada ayat2 alquran yg menyuruh kita berjihad? dengar perkataan JIHAD tu pun dah ada yg xsedap badan.. di mana keimanan kita bahawa REZEKI tu di tangan Allah? rezeki bukan pada kerajaan sehingga kita takut utk berdakwah.. gaji? posting? tu semua yg KITA takut kan? abis, di mana keimanan kita yg selalu kita kata Allah adalah penentu segalanya kalau dgn ancaman sebegitu kecil pun kita dh lemah? ..sebenarnya kita terlalu selesa..

Sedarlah.. pejuang palestin dan pejuang islam yg laen langsung xmakan gaji, langsung xde tempat berteduh yg selesa, langsung xde mase utk bergelak ketawa rileks2.. sedangkn kita, Allah dah kurniakan nikmat kesenangan dan keamanan macam2, nape kita terlalu kecut? camni ke cara kita bersyukur? dgn membiarkn tanah islam, saudara2 islam kita di sana? kubur sendiri2, watpe nak peduli org laen? camtu ker?

=kekuatan ukhwah=

Menyentuh kepada kekuatan yg ke2, kekuatan ukhwah.. sepanjang perkenalan kita, ana percaya, rata2 drp kita sering sebut, inilah ukhwah kita, jaga ukhwah, bestnya ukhwah kita, ukhwah abadan abada n mcm2 lagi.. hinggakan ade yg kate kita asobiyah, kita kate ukhwah kite mantap.. memang ukhwah kita mantap.. tapi, cube renungkan.. berapa mantap ukhwah kita? atas apa ukhwah kita? ukhwah fillah? ukhwah yg terbina utk perjuangkan agamaNya? tidak.. langsung tidak.. sebenarnya ukhwah kita hanya kerana kita sekelas, kerana kita 1 perjuangan, yang mana perjuangan tu hanya dalam menuntut ilmu.. ana x nafikan memang ukhwah kita sekarang manis. ana pun suka.. TAPI! kalo dengan hanya ukhwah camni, kita xkn capai kekuatan yg kita impikan.. kekuatan utk menentang musuh2 kita.. sedar x siapa musuh2 kita? ke x sedar? kalo dengan hanya ukhwah camni, maybe bolehlah dalam 6 7 tahun.. pas kita dapat kerja, pe jadi? sebab ukhwah kita hanya kerana setempat dan kecil sahaja iaitu sebagai student..

kekuatan ukhwah yg sebenar, terbina di atas kefahaman islam dalam diri kita dan KEFAHAMAN TENTANG UKHWAH SERTA KEPENTINGANNYA dalam diri kita.. kefahaman islam - sejauh mana kita fahami tuntutan dalam islam tu, termasuklah dalam memperjuangkannya, dalam berjemaahnya.. Kefahaman ukhwah - atas ape ia terbina? iaitu atas 1 keimanan yg sama.. atas 1 matlamat yg sama yang kita USAHAKAN, bukan hanya berdiam diri.. atas 1 perjuangan yg sama, yang tersusun teratur manhaj dan strateginya. Atas 1 FIKRAH yg sama.. kefahaman tentang kepentingan ukhwah - ape itu ukhwah yg sebenar? mengapa perlu ada ukhwah antara kita?

Sahabat2.. andai ukhwah kita hanya kerana kita student, 1 ari kita akan grduate.. andai ukhwah kita kerana kita nak kerja, kita akan bersara.. andai ukhwah kita kerana kita manusia, kita akan mati.. TAPI ANDAI UKHWAH KITA KERANA KITA PERJUANGKAN ISLAM, ia akan berkekalan hingga ke akhirat sana insyaAllah.. hasil ukhwah kita ni akan terbina dan terlahir lagi ramai generasi pejuang yg akan meneruskan perjuangan kita walaupun kita telah pergi.. ukhwah kita akan turut bersama dgn para pejuang yg seterusnya.. Dengan kekuatan ukhwah yg sebenar inilah, musuh2 kita akan gentar.. umat2 islam xkan lg seperti buih2 di lautan.. tiba lah masa kebangkitan islam yg dinanti2.. dengan kesatuan umat islam, zaman kegemilangannya akan kmbali..

namun, itu semua adalah mustahil andai antum, ana, kita, trus leka dgn masa muda kita.. Sedarlah.. pilihan sebenar kita hanyalah..... “imma syahadah au imma saadah”
Renungkanlah maksud ayat 24 surah at-taubah ini..
Katakanlah: "Jika bapa-bapa , anak-anak , saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNya dan dari berjihad di jalan nya, Maka tunggulah sampai Allah mendatangkan Keputusan NYA". dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.

(harap anta, antuma, antum, anti, antuma, antunna, sedar akan kewajipan memperjuangkan islam ini dan sedar akan kepentingan ukhwah (berjemaah) yg ana nyatakan. Tolong contact ana utk segala persoalan dan perbincangan yg seterusnya.. semoga Allah membukakan hati2 kita..
ameen..)
yang benar,sahabatmu

0 comments: